Bij schoolgaande kinderen met een complex medisch en ontwikkelingsbeeld zoals 22q11 deletie is het niet gemakkelijk uit te leggen wat het kind heeft en wat daarvan de gevolgen voor het onderwijs kunnen zijn. Dat kan, ondanks ieders beste intenties, grote moeilijkheden opleveren in de samenwerking tussen ouders en school, en onnodig het kind belasten met een schoolsituatie die niet helemaal past. Met deze brochure hopen we daarbij te helpen en leerkrachten en scholen een overzicht te geven van wat er relevant kan zijn voor de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van kinderen met 22q11DS.
“Onbekend maakt onbegrepen” en “hokjes passen niet voor een kind met 22q11” – verder op weg dus naar meer bekendheid en maatwerk voor deze grote en vaak onzichtbare groep!
Hoewel opgesteld op basis van ervaring met en onderzoek naar 22q11.2 deletiesyndroom, zijn veel van de adviezen en overwegingen in de brochure net zo bruikbaar voor het 22q11.2 duplicatiesyndroom.”
Met dank aan Ania Fiksinski, Lucelle Verloop, Netwerk ZIEZON, Stichting Steun 22Q11 (foto) en onze ambassadeur Wuf.
Ziezonbrochure-22q11-deletiesyndroom_WEB_April2025-002.pdf
