Oproep: Advies gevraagd
Per 15 januari 2018 is in Utrecht een groot onderzoeksproject gestart naar de taalontwikkeling van kinderen en pubers met 22q11DS.
Het team, bestaande uit Sasja Duijff, Jacob Vorstman, Frank Wijnen, Ellen Gerrits, postdoc onderzoeker Tessel Boerma en promovenda’s Emma Everaert en Iris Selten, is hard bezig met het vormgeven van het onderzoek. Hiervoor willen we graag in gesprek gaan met ouders.
We hebben de indruk dat er veel verschillen zijn in hoe de taalontwikkeling bij kinderen met 22q11DS verloopt. Bij veel jonge kinderen met 22q11DS komt de spraak en taal later op gang en ook oudere kinderen met 22q11DS hebben vaak nog moeite om zichzelf goed uit te drukken of ervaren problemen met het begrijpen van anderen. Zo kan het bijvoorbeeld opvallen dat een kind weinig praat, korte zinnen maakt, of het moeilijk vindt om op het juiste woord te komen. Er zijn daarentegen ook kinderen met 22q11DS die weinig of geen problemen lijken te hebben met het leren en gebruiken van taal.
Met dit onderzoek willen we de taalontwikkeling van jonge kinderen met 22q11DS beter gaan begrijpen, om zo tot betere zorg voor kinderen (en hun ouders) te komen. Daarnaast willen we bij jongeren met 22q11DS onderzoeken of de taalvaardigheid samenhangt met het ontwikkelen van psychosociale problemen. We hopen hiermee een bijdrage te leveren aan een tijdige behandeling van deze problemen.
We zijn op zoek naar ouders die ons willen vertellen hoe de taalontwikkeling van hun kind verloopt/is verlopen. Als u ons hiermee wil helpen en/of meer informatie wil over dit onderzoek, kunt u mailen naar Emma:
Alvast bedankt namens het hele onderzoeksteam